Photo: Charlotte Pistorius

MK:

Frau Schmidt fährt über die Oder

Europe trilogy, part I
By Anne Habermehl

 Werkraum
 World premiere
 Premiere: 19.10.21
 1 hour 35 minutes
 Thu-Sat: 25€, Sun-Mi 20€, under 30 years: 10€
 Werkraum
 World premiere
 Premiere: 19.10.21
 1 hour 35 minutes
 Thu-Sat: 25€, Sun-Mi 20€, under 30 years: 10€

What power relations do we carry within us, how much forward flight is possible? — Mrs Schmidt’s flight forward - from the East to the West. A Central European story.

Playwright Anne Habermehl is writing the first part of a trilogy for the Kammerspiele. Her stories are poetically condensed found pieces from biographies that feature departures and new beginnings, but also repetitions and patterns. History inscribes itself in our bodies. In 1990, a full-of-hope Anne Habermehl travels with Mrs Schmidt across the Oder, from East to West – which in this case means to a Bavarian backwater. She follows the life of a late re-settler who continuously encounters traces of the violent history between Poland and Germany in her everyday life, without ever being able to fully decode them. Mrs Schmidt neither wants to be displaced nor to be left behind. She wants to leave on her own terms, raise a child, live her own life. Systems of government are collapsing and, in the cracks between, people patch together their own social structures, searching for a future, sometimes for utopias. In snapshots from 1990, 2003 (after the great Oder flood) and shortly before Mrs Schmidt’s death in 2021, Anne Habermehl explores the friction between a rather non-utopian present and the spirit of optimism felt 30 years ago. What power relations do we carry within us? How much escaping towards the future is possible?

In cooperation with
  • Assistant to the Director Melina Dressler
  • Stage Design Assistant Hannah Wolf
  • Costumes Assistant Leika Lütke
  • Stage Design Intern Marie Lempelius
  • Stage Manager Hanno Nehring
  • Artistic Production Management Victoria Fischer
  • Technical Production Management Richard Illmer, Rainer Bernt
  • Stage Master Josef Hofmann
  • Props Manuel Kößler, Dagmar Nachtmann
  • Stage Machinery Susanne Haslinger
  • Sound Korbinian Wegler
  • Make-Up Caroline Montfort, Miriam Funck
  • Costumes Petra Dziak, Jessica Watermann
  • Carpentry Erik Clauß, Susanne Dölger, Hannes Zippert, Sebastian Nebe
  • Scenic Painting Evi Eschenbach, Jeanette Raue, Ingrid Weindl
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UA
Frau Schmidt und das Kind aus Charkiw
Where do the blind spots in our family histories come from? • Europe Trilogy, part II • By Anne Habermehl •  

Press Reviews

„Anne Habermehl macht den Werkraum der Kammerspiele zum Therapieraum für vier Menschen, die Nebenfiguren der großen Geschichte, der großen Politik sind, über die das Weltenrad hinübergerollt ist und die man vergessen hat aufzusammeln. Sie gibt ihnen eine Sprache, eine einfache wie schöne, sich immer wieder zeitlich überlappende, springende, aber sich niemals verlierende Sprache.“

nachtkritik.de • 20.10.21

„Aus dem Raunen entsteht immer wieder eine eigentümliche, menschliche Wahrheit, der man sich nicht entziehen kann, schon gar nicht dann, wenn man selbst einen Vater hatte, der lange noch vom einstigen Besitz in Schlesien träumte und in seinen letzten Lebensjahren von einer Polin und einem Polen betreut wurde.“

Süddeutsche Zeitung • 20.10.21