Photo: Krafft Angerer

MK:

LA MER SOMBRE

With texts and ideas by Claude Cahun
Directed by: Pınar Karabulut

 Werkraum
 World premiere
 Premiere: 29.9.2022
 1 hour
 Thu-Sat: 25€, Sun-Mi 20€, under 30 years: 10€
 Werkraum
 World premiere
 Premiere: 29.9.2022
 1 hour
 Thu-Sat: 25€, Sun-Mi 20€, under 30 years: 10€

Claude Cahun’s first-person protagonist wallows as much in melancholy as in mythology, dresses up and disrobes to excess, loves the play of the waves as much as that of love and creates spaces of poetic fuzziness beyond binary models. With texts translated from the French into German specifically for this production, director Pınar Karabulut dedicates herself to the darkly dazzling, radically experimental, at times enthusiastically evil but also self-deprecating poetic work of Claude Cahun (1894-1954), most recently honoured in exhibitions around the world chiefly as a photographer of transgender self-portraits. An evening brimming with light and darkness, “pink magic” and “pure poisons”, with guest appearances by Narcissus, Salmacis and Hermaphroditus, Sappho and Salomé, the beauty, the snake and the beast.

  • Assistant to the Director Joël-Conrad Hieronymus, Dîlan Z. Çapan
  • Stage Design Assistant Hannah Wolf
  • Costume Design Assistant Heloà Pizzi Mauro, Mirjam Pleines
  • Stage Manager Julia Edelmann
  • Directing/ Dramaturgy Intern Clara Schiltenwolf
  • Stage Design Intern Gurbet Kismet Baris
  • Artistic Production Management Victoria Fischer
  • Technical Production Management Jonas Pim Simon
  • Stage Master Josef Hofmann
  • Stage Machinery Stephan Preusser
  • Lighting Maximilian Kraußmüller, Parthasarathi Sampath Kumar, Katrin Langner
  • Sound Viola Drewanz, Korbinian Wegler
  • Make-Up Elvira Liesenfeld, Thomas Opatz
  • Costumes Marija Ruzic, Fabiola Maria Schiavulli, Teresa Winkelmann
  • Props Daniel Bittner
  • Carpentry Sebastian Nebe, Josef Piechatzek
  • Metalworker Friedrich Würzhuber, Jürgen Goudenhooft, Stephan Weber
  • Decoration Maria Hörger, Anja Gebauer, Gundula Gerngroß, Tobias Herzog
  • Scenic Painting Evi Eschenbach, Jeanette Raue
  • Stage Sculpture Maximilian Biek
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Who we are Claude

Pressestimmen

“Aus Exzerpten (…) baute Pınar Karabulut zusammen mit den drei Spielenden ein textliches Kaleidoskop aus Fragen ohne Antworten, aus Haltungen, Empfindungen, aus vielen Gedanken dazu, was das denn sein könnte, dieses Ding genannt Identität. Die Texte stehen ihrer nonchalant sinnenfrohen Art zu inszenieren gut, der Abend lässt einen eintauchen in einen Schaum der Nacht, er bleibt aber flirrend heiter, auch weil Cahun, selbst sicherlich gebeutelt von der Suche nach sich selbst, in ihren Texten eine eigentümliche Heiterkeit, eine Entrüstung ohne jede Larmoyanz besitzt.”

Süddeutsche Zeitung • 30.9.22

“Gedanken eines ebenso freien wie radikalen Gehirns, das nichts weniger wollte, als eindeutig zu sein. (…)
​Eine konsequente Form, die den ebenso ironisch scharfsinnigen, wie selbstanalytisch schonungslosen Text mit Leichtigkeit durch den 60-minütig kurzen Abend trägt.”

Deutschlandfunk • 30.9.22