In the background you can see a torn screen on which an oversized image of a doll's head is projected. A man stands in front of the screen with his back to the viewer and his arms and hands in the air.

Photo: Armin Smailovic

MK:

Der Sturm / Das Dämmern der Welt

By William Shakespeare & Werner Herzog

 Schauspielhaus
 Opening night: 15.12.2023
 2 hours 50 minutes (with intermission)
 Thu-Sat: 15-45€, Sun-Wed: 10-40€, under 30 years: 10€
 Schauspielhaus
 Opening night: 15.12.2023
 2 hours 50 minutes (with intermission)
 Thu-Sat: 15-45€, Sun-Wed: 10-40€, under 30 years: 10€

A circular borehole into the madness of war. — “Gockel and team bring Shakespeare and Herzog together in breathtaking aesthetics. Reality as a tropical feverish nightmare play in the perpetuum mobile of war and peace.” (FAZ)

Prospero, the former Duke of Milan, is overthrown by adversaries working for his own brother and is forced into exile on an island. There, he encounters Caliban and Ariel, seizes their land and makes them his subjects. Seeking revenge, Prospero unleashes a devastating storm which strands his enemies on the island’s shores.

In-house director Jan-Christoph Gockel blends Shakespeare’s play with Werner Herzog’s new novel “Das Dämmern der Welt“ (“The Twilight World”) which recounts the story of the soldier Hiroo Onoda who continued to fight on an island for 29 years after World War II ended. Onoda believes that all reports of the war being over are fake. But one day – just as Prospero takes off his magic cloak – Onoda must return to a world that has lived on without him. Here, magic is the naked struggle to survive and maintain a mission which has long-since expired.

Jan-Christoph Gockel conjures up Shakespeare’s cyclical story of power, submission and resistance and Herzog’s literary monument to a senseless war in a spectacular aesthetic with puppets by Michael Pietsch.

  • Assistant director Marion Hélène Weber
  • Stage design assistance Yue Ying
  • Costume assistance Melina Poppe
  • Inspection Stefanie Rendtorff
  • Soufflage Jutta Masurath
  • Director's internship Sol Karl
  • Stage design internship Johanna Günther
  • Collaboration doll painting Erik Raskopf
  • Art production management Victoria Fischer
  • Production management technology Jonas Pim Simon
  • Stage Manager Felix Weindl
  • Lighting William Grüger, Wolfgang Wiefarn, Sebastien Lachenmaier, Felix Adams
  • Sound Nicholas Brown, Katharina Widmaier-Zorn
  • Video Ikenna David Okegwo, Thomas Zengerle
  • Makeup Marisa Schleimer, Alyssia Achille, Steffen Roßmanith
  • Costume Paulina Engelhardtova, Angelika Stingl
  • Props Heidemarie Sänger, Dagmar Nachtmann
  • Carpentry Sebastian Nebe, Josef Piechatzek, Hannes Zippert, Wolfgang Mechmann
  • Locksmithery Fritz Würzhuber, Jürgen Goudenhooft
  • Wallpapering Tobias Herzog, Maria Hörger, Anja Gebauer
  • Scenic Painter Ingrid Weindl
  • Stage Sculpture Maximilian Biek
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MK: Backstage

Trailer
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Digitale Einführung
Digitale Einführung

Press reviews

„Der Krieg, der Traum, der Sturm. An diesem bühnenzauberischen Uraufführungsabend sind sie omnipräsent. In atemberaubender Ästhetik führen Gockel, Bühnenbilderin Julia Kurzweg und Kostümbildnerin Janina Brinkmann Shakespeare und Herzog zusammen. Die Wirklichkeit als tropenfieberhaftes Albtraumspiel im Perpetuum mobile von Krieg und Frieden.“

Frankfurter Allgemeine Zeitung • 22.12.23

„Die Verknüpfung von William Shakespeares Stück mit Werner Herzogs Buch muss auf der Bühne erstmal ihre Tragfähigkeit erweisen. Das gelingt vor allem dank Thomas Schmauser. Sein Prospero ist besessen von der Idee der Vergeltung. Schmausers irrlichternder Blick und seine gepresste Stimme lassen den enormen inneren Druck der Figur erkennen. (…) Jan-Christoph Gockel hat einen gewaltigen Sturm der Bilder und Ideen entfesselt.“

Deutschlandfunk • 16.12.23

„Auftritt Werner Herzog, gespielt von Bernardo Arias Porras, die eigentliche Hauptfigur. Mit ihm gewinnt die Inszenierung an Dringlichkeit, an Spannung.“

Süddeutsche Zeitung • 18.12.23

„Explodierend verbreitet der Abend seine Granatsplitter von Zitaten, Verweisen und Denkanstößen. Klamauk und Kulturkritik werden zu einem furiosen Cocktail gemixt serviert. (…) Ein pralles Theaterereignis.“

Donaukurier • 19.12.23